Asset Publisher
14 października Dzień edukacji naroowej
Edukacji o lesie, edukacji w lesie i edukacji dla lasu
Edukacja i szkoła – kojarzą się z ciężkim plecakiem, długim siedzeniem w ławce, sprawdzianami i ocenami. Z jednej strony obowiązek, z drugiej – przywilej dostępny tylko części ludzkości. Współczesny system szkolnictwa powstał w czasach Oświecenia, rozkwitał w okresie rewolucji przemysłowej i od tamtego czasu jego ogólny schemat niewiele się zmienił.
Okazuje się, że od przepisywania formułek do zeszytu lepsze jest zdobywanie wiedzy przez doświadczenie, poszukiwania, badania, bezpośrednie obcowanie z odkrywanym obiektem, samodzielnie lub w grupie osób w różnym wieku, na różnym poziomie zaawansowania. Przyrody najlepiej uczyć się w lesie, geografii – w górach, fizyki – w warsztacie, a matematyki i chemii – choćby w kuchni.
Aby poznać i zrozumieć las, nie wystarczy o nim czytać czy oglądać na fotografiach. Trzeba go zobaczyć na własne oczy, dotknąć i posłuchać. Dlatego tak ważne jest prowadzenie edukacji w terenie.
Ekologia, wiedza niegdyś powszechna, zdobywana i wpajana od urodzenia, dziś zajmuje kilka ostatnich kartek podręcznika i nauczana jest zwykle w czterech ścianach.
Dlatego też zajęcia z leśnikiem są tak potrzebne, a las chętnie odwiedzany przez grupy dzieci, młodziezy i dorosłych.
Edukacja leśna społeczeństwa to jeden z priorytetów Lasów Państwowych. Oferta edukacyjna LP skierowana jest do dzieci, młodzieży, dorosłych, w tym także osób niepełnosprawnych. Wszystko po to, by upowszechniać wiedzę o środowisku leśnym i zrównoważonej gospodarce leśnej.